فضائل اهل بیت علیهم السلام

روایات حاوی فضائل های بی شمار اهل بیت علیهم السلام

فضائل اهل بیت علیهم السلام

روایات حاوی فضائل های بی شمار اهل بیت علیهم السلام

مشخصات بلاگ
فضائل اهل بیت علیهم السلام

بسم الله الرحمن الرحیم

در این وبلاگ روایاتی حاوی فضائل بی شمار اهل بیت علیهم السلام گذاشته میشود ... تا بتوانیم اهل بیت علیهم السلام و جایگاهشان را بهتر بشناسیم و درک کنیم .

باشد تا رستگار شویم یاعلی مدد

طبقه بندی موضوعی
کلمات کلیدی

قطره ای از فضائل اهل بیت علیهم السلام

فضائل امیرالمومنین علیهم السلام

مناقب امیرالمومنین علیهم السلام

مناقب حضرت فاطمه سلام الله علیها

فضائل حضرت فاطمه سلام الله علیها

فضائل امام زمان (عج)

مناقب امام جواد علیهم السلام

فضائل امام جواد علیهم السلام

قطره ای از فضائل امام حسین علیهم السلام

مناقب امام حسن علیهم السلام

فضائل امام حسن علیهم السلام

مناقب امام زمان(عج)

مناقب امام رضا علیهم السلام

فضائل امام رضا علیهم السلام

مناقب امام کاظم علیهم السلام

فضائل امام کاظم علیهم السلام

فضائل امام صادق علیهم السلام

مناقب امام صادق علیهم السلام

مناقب امام هادی علیهم السلام

فضائل امام هادی علیهم السلام

مناقب امام حسین علیه السلام

فضائل پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم

مناقب اهل بیت علیهم السلام

فضائل امام حسین علیهم السلام

مناقب امام محمد باقر علیهم السلام

فضائل امام محمد باقر علیهم السلام

فضائل حضرت عباس علیهم السلام

فضائل حضرت فاطمه س

مناقب مسلم بن عقیل علیهم السلام

فضائل مسلم بن عقیل علیهم السلام

۸ مطلب در فروردين ۱۳۹۶ ثبت شده است

بسم الله الرحمن الرحیم


مژده جبرئیل به محب امیرالمومنین علیه السلام



 از رسول خدا صلى الله علیه وآله وسلم روایت کرده است که به على علیه السلام فرمود:


اى على ؛ مثَل تو در میان امّت من مثَل سوره «قل هو اللَّه أحد» است، هر کس آن سوره را یک‏بار بخواند گویا یک سوّم قرآن را خوانده است، و کسى که دو باربخواند مانند آن است که دو سوّم قرآن را خوانده است، و آنکه سه بار بخواند مانند آن است که همه قرآن را خوانده است.


فمن أحبّک بلسانه فقد کمل ثلث الإیمان، ومن أحبّک بلسانه وقلبه فقد کمل ثلثی الإیمان، ومن أحبّک بیده‏وقلبه ولسانه فقد کمل الإیمان. والّذی بعثنی بالحقّ نبیّاً لو أحبّک أهل الأرض کمحبّة أهل السماء لما عذّب ‏اللَّه أحداً بالنار.


کسى که تو را به زبان دوست داشته باشد یک سوّم ایمان را احراز کرده است، و کسى که تو را به زبان و قلبش دوست داشته ‏باشد دو سوّم ایمان را به دست آورده، و آنکه تو را به دست خود و قلب و زبانش دوست داشته باشد ایمان او کامل است. وقسم به حقّ آنکه مرا به پیغمبرى به راستى برانگیخت اگر اهل زمین تو را همانند اهل آسمان دوست داشته باشند خداوند یکى‏ از آنها را به آتش وارد نمى‏ کند.


اى على ؛ جبرئیل از طرف پروردگار عالم به من بشارت داده و فرموده است:


یا محمّد ؛ بشّر أخاک علیّاً علیه السلام انّی لا اُعذّب من تولاّه ولاأرحم من عاداه.


اى محمّد ؛ به برادرت على علیه السلام مژده بده که من اهل ولایت و محبّت او را عذاب نمى‏ کنم و به دشمنان او رحم نخواهم کرد.


منابع :


مشارق الأنوار: 56


بسم الله الرحمن الرحیم 



به شناخت ما نمیرسد مگر کسی که خداوند‌ بر او منت گذارد



 ابن شهر آشوب ‏رحمه الله در کتاب «مناقب» از عسکر - غلام حضرت جواد علیه السلام - نقل کرده است که گفت:


    بر آن حضرت وارد شدم و از روى تعجب با خود گفتم: سبحان اللَّه، چقدر چهره مولایم گندمگون و بدن او ضعیف است! بخدا قسم هنوز این کلامم را تمام نکرده بودم که ناگاه دیدم قد مبارک او طویل و جسم شریفش عریض گشت به طوریکه ایوان خانه را از هر جهت پر کرد.


    سپس دیدم رنگ بدن او مثل شب تاریک سیاه شد، بعد از آن دیدم از برف سفیدتر و سپس مثل خون قرمز گردید و بعد از آن مانند برگ سبز شاخه‏ هاى درختان سبز شد، سپس جسم او کاهیده گردید تا به صورت اوّل برگشت و رنگ بدن حالت اصلى خود را یافت و من که از دیدن این صحنه عجیب مبهوت زده شده بودم با رو به زمین افتادم.


    آنگاه حضرت جواد علیه السلام مرا با صداى بلند نهیب زد و فرمود:


 یا عسکر، تشکّون فنبّئکم وتضعفون فنقوّیکم، واللَّه لایصل إلى حقیقة معرفتنا إلّا من منّ اللَّه علیه بنا وارتضاه لنا ولیّاً.


 اى عسکر! دچار شک و تردید مى‏ شوید ما شما را آگاه مى‏ کنیم ، و سست و ضعیف مى‏ شوید و ما شما را تقویت مى‏ کنیم. و بخدا قسم به حقیقت معرفت و شناخت ما نمى ‏رسد مگر کسى که خداوند بر او منّت گذارد و او را به عنوان ولى و دوست ما پسند کند و برگزیند .


منابع :


 المناقب : 387/4 ، بحار الأنوار : 55/50 ح 31، مدینة المعاجز: 345/7 ح 66 ، دلائل الإمامة: 404 ح 25.


بسم الله الرحمن الرحیم


توصیه امام رضا علیه السلام به شخص عامه ( سنی )



قطب الدین راوندى رحمه الله مى‏ گوید : روایت شده است که مردى از اهل کرمند(  کرمند ؛ قریه و روستایى است در اطراف اصفهان ) در سفرى که امام رضا علیه السلام به خراسان مى‏ کرد شتربان آن حضرت بود ، هنگامى که وظیفه‏ اش به پایان رسید و خواست برگردد به آن حضرت عرض کرد :


    اى فرزند رسول خدا ! بزرگوارى کن و مرا به خطّ شریف خود سرافراز نما تا به آن تبرّک جویم ، و آن شخص از عامّه و اهل سنّت بود .


    امام هشتم ‏علیه السلام به او نوشته ‏اى مرحمت فرمود که صورت آن چنین است:


 کن محبّاً لآل محمّد وإن کنت فاسقاً، ومحبّاً لمحبّیهم وإن کانوا فاسقین .


 آل محمّد علیهم السلام را دوست داشته باش گرچه خود فاسق باشى ، و دوستان آل محمّد علیهم السلام را دوست بدار گرچه آنها فاسق باشند .


    و از شگفتى ‏هاى این حدیث این است که هم‏اکنون آن نوشته نزد بعضى از اهل آن روستا (کرمند) مانده است .


منابع :


 دعوات راوندى: 28 ح 52، المستدرک: 232/12 ح2، بحار الأنوار : 253/69.



بسم الله الرحمن الرحیم 


ابن سکیت رحمة الله علیه



 ابن سکیت معلم فرزندان متوکل بود، روزیمتوکل به او گفت: دو فرزند من «معتز» و «مؤید» نزد تو محبوب‎ترند یا حسنین فرزندان حضرت علی؟ ابن سکیت در پاسخ خلیفه عباسی گفت: به خدا سوگند قنبر خادم علی بن ابی طالب علیهم السلام از دو فرزندت و پدر این دو نزد من بهتر است. متوکل سخت برآشفت و به کارگزارانش دستور داد تا زبانش را از پشت سرش بیرون بکشند . همچنین نقل شده غلامان متوکل به امر او ابن سکیت را زیر پا انداختند و شکمش را لگدمال کردند و به خانه‌اش بردند تا درگذشت.


منابع :


خویی، معجم رجال الحدیث، ج ۲۱، ص ۱۳۹

امین، اعیان الشیعة، ج ۱۰، ص ۳۰۶.


بسم الله الرحمن الرحیم 


عظمت اهل بیت علیهم السلام


#حتما_بخونید



 طبرى ‏رحمه الله در کتاب «دلائل الإمامه» از امام هادى علیه السلام روایت کرده است که فرمود: اسم اعظم پروردگار هفتاد و سه حرف است و همانا نزد آصف بن برخیا یک حرف از آن بود و با استفاده از آن توانست زمینى را که بین او و بین سبا بود درنوردد و تخت بلقیس را در کمتر از یک چشم بهم ‏زدن براى سلیمان علیه السلام منتقل کند.


 وعندنا منه اثنان وسبعون حرفاً، واستأثر اللَّه تعالى بحرف فی علم الغیب .


 و نزد ما هفتاد و دو حرف از آن مى‏ باشد، و حرف دیگر آن را خداوند به خود اختصاص داده است.


منابع :


دلائل الإمامة: 414 ح 10، مدینة المعاجز: 445/7 ذیل ح 27، بصائر الدرجات: 211 ح3 ، تفسیر برهان : 203/3 ح3، کشف الغمّة: 385/2، بحار الأنوار : 176/50 سطر 9، مناقب ابن شهراشوب: 406/4


بسم الله الرحمن الرحیم


اهل بیت علیهم السلام قبل از حضرت آدم علیهم السلام



 در کتاب «بصائر الدرجات» و «عیون المعجزات» آمده است :


    روایت شده که:


حبابه والبیّه رحمها اللَّه تا دوران امامت امام باقر علیه السلام در حال حیات بود، روزى خدمت حضرتش شرفیاب شد، حضرت به او فرمود:


 اى حبابه! چه شده که مدّتى است نزد ما نمى ‏آیى؟


 گفت: پیر شده ‏ام و موهاى سرم سفید شده و غم و اندوهم زیاد گشته است.


 امام‏ علیه السلام فرمود: نزدیک بیا.


 پس او نزدیک آمد ، حضرت دست مبارکش را روى سرش گذاشت و آنگاه دعایى را خواند که ما متوجّه نشدیم چه دعایى بود، فورى موهاى سرش سیاه شده و جوان گشت، او از این امر خوشحال شد و امام باقرعلیه السلام نیز به خاطر خوشحالى او مسرور گشت .


حبابه گفت: شما را سوگند مى‏دهم به حقّ کسى که براى شما از پیامبران عهد و میثاق گرفته است شما در عالم اَشباح چگونه بودید ؟


  امام‏ علیه السلام فرمود :


 یا حبابة ! نوراً قبل أن خلق اللَّه آدم علیه السلام نسبّح اللَّه سبحانه فسبّحت الملائکة بتسبیحنا ولم تکن قبل ذلک ، فلمّا خلق اللَّه تعالى آدم علیه السلام أجرى ذلک النور فیه ؛


 اى حبابه! پیش از آنکه خداوند حضرت آدم‏ علیه السلام ، را بیافریند ما نورى بودیم که خداى سبحان را تسبیح مى‏ گفتیم، از تسبیح ما ، فرشتگان تسبیح گفتند، که پیش از ما ، چنین نبودند، وقتى خداوند متعال حضرت آدم‏ علیه السلام را آفرید آن نور را در (صلب) او قرار داد .


منابع :


 بحار الأنوار : 284/46 ح 87 ، بصائر الدرجات : 270 ح3 . بخشى از این حدیث در بحار الأنوار : 237/46 ح 16 نقل شده است 

بسم الله الرحمن الرحیم


ما جنب خداوند هستیم



شیخ طوسى قدس سره در کتاب «امالى» از خیثمه نقل مى‏کند که گفت : از امام باقر علیه السلام شنیدم که آن حضرت فرمود :


 نحن جنب اللَّه، ونحن صفوة اللَّه، ونحن خیرة اللَّه ونحن مستودع مواریث الأنبیاء، ونحن اُمناء اللَّه عزّوجلّ، ونحن حجج اللَّه، ونحن حبل اللَّه ونحن رحمة اللَّه على خلقه.


 ما جنب خدا هستیم ( جنب به معنى پهلو و کنار است و این کنایه از مقام قرب آن بزرگواران به پروردگار است) ، ما خالص و برگزیده خدا و اختیار شده او هستیم ، میراث انبیاء نزد ما به ودیعه سپرده شده است ، ما امانتدار الهى و امین او هستیم ، وما ریسمان خداوندى و وسیله ارتباط او با خلق هستیم ، ما رحمت خداوند هستیم که بر بندگانش ارزانى داشته است .


 ما هستیم که خداوند آفرینش خود را به وجود ما آغاز کرد ، و به وجود ما آن را پایان مى ‏دهد ، ما پیشوایان هدایت و چراغهاى روشن او در تاریکى‏ ها ، و محلّ تابش نور هدایت هستیم ، ما پرچم‏ها و نشانه‏ هاى برافراشته براى اهل دنیا هستیم ، ما سابقون (  سابقون ؛ اشاره به آیه مبارکه «السابقون السابقون × اولئک المقرّبون » دارد) هستیم و از نظر رتبه و مرتبه و فضیلت ، از همگان پیشى گرفته ‏ایم و ما آخرون ( آخرون اشاره به آیه مبارکه «وقلیل من الآخرین»  دارد ) هستیم که از نظر زمانى دیرتر از دیگران آمده ‏ایم .


 کسى که به دامن ما چنگ زند به ما ملحق مى ‏شود و نجات پیدا مى‏ کند ، و کسى که از ما عقب افتد و با ما همراهى نکند در دریاى غرور و جهالت خود غرق مى ‏شود ، ما فرمانده و رهبر مردمان روسفیدیم ، ما حریم پروردگار و در حمایت او هستیم ، ما راه روشن و جادّه مستقیم بسوى خداوندیم ، ما از نعمتهاى خدا بر بندگان و راه آشکار او و کانون شرع نبوى هستیم ، ما جایگاه و محلّ قرار گرفتن رسالت یعنى حقایق و اسرار رسول خدا صلى الله علیه وآله وسلم هستیم .


 ما اصل و اساس دین هستیم ، فرشتگان با ما رفت و آمد دارند ، ما نورافکنیم براى آنها که در طلب نور هستند ، و راه نجاتیم براى آنها که پیروى کنند ، ما مردمان را به بهشت راهنمایى مى ‏کنیم ، و ما فرماندهان اسلام و دستاویز محکم و باعث عزّت و آبروى آن هستیم ، ما همانند پل‏ها هستیم که هر که بر آن عبور کند (یعنى از دستورات ما پیروى کند و با ما باشد) مى تواند به راه خود ادامه دهد و به مقصد برسد ، و هر کس جا بماند و به راه دیگر رود هلاک مى‏ شود ، ما در قلّه رفیع و اوج عظمت هستیم .


 ما هستیم که خداوند به واسطه ما رحمت خود را نازل مى‏کند و بارانش را سرازیر مى‏ نماید ، و ما هستیم که خداوند به واسطه ما عذاب را از شما برطرف مى کند .


 فمن أبصرنا وعرفنا وعرف حقّنا وأخذ بأمرنا فهو منّا وإلینا.


 کسى که درباره ما آگاهى پیدا کند و ما و حقّ ما را بشناسد و فرمان ما را اطاعت کند از ما است و سرانجام به سوى ما مى ‏آید .


منابع : 


 امالى طوسى : 654 ح4 مجلس 34 ، بحار الأنوار : 248/26 ح 18، مناقب ابن شهراشوب: 206/4، بصائر الدرجات: 62 ح 10، المحتضر: 128، ارشاد القلوب: 316/2.


بسم الله الرحمن الرحیم 


زینب صغری سلام الله علیها



شیخ مفید در شمار فرزندان امیرالمؤمنین علیهم السلام ، نام او را زینب صغری سلام الله علیها ذکر می‌کند که مُکَنّا به‌ام کلثوم است. این کنیه را پیامبراکرم صلی الله علیه و آله و سلم به سبب شباهت زینب به خاله‌اش - ام کلثوم دختر رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم - به او داد.


منابع :


 مفید، الارشاد، ج۱، ص۳۵۴ 

قمی، الکنی و الالقاب، ج۱، ص۲۲۸.