فضائل اهل بیت علیهم السلام

روایات حاوی فضائل های بی شمار اهل بیت علیهم السلام

فضائل اهل بیت علیهم السلام

روایات حاوی فضائل های بی شمار اهل بیت علیهم السلام

مشخصات بلاگ
فضائل اهل بیت علیهم السلام

بسم الله الرحمن الرحیم

در این وبلاگ روایاتی حاوی فضائل بی شمار اهل بیت علیهم السلام گذاشته میشود ... تا بتوانیم اهل بیت علیهم السلام و جایگاهشان را بهتر بشناسیم و درک کنیم .

باشد تا رستگار شویم یاعلی مدد

طبقه بندی موضوعی
کلمات کلیدی

قطره ای از فضائل اهل بیت علیهم السلام

فضائل امیرالمومنین علیهم السلام

مناقب امیرالمومنین علیهم السلام

مناقب حضرت فاطمه سلام الله علیها

فضائل حضرت فاطمه سلام الله علیها

فضائل امام زمان (عج)

مناقب امام جواد علیهم السلام

فضائل امام جواد علیهم السلام

قطره ای از فضائل امام حسین علیهم السلام

مناقب امام حسن علیهم السلام

فضائل امام حسن علیهم السلام

مناقب امام زمان(عج)

مناقب امام رضا علیهم السلام

فضائل امام رضا علیهم السلام

مناقب امام کاظم علیهم السلام

فضائل امام کاظم علیهم السلام

فضائل امام صادق علیهم السلام

مناقب امام صادق علیهم السلام

مناقب امام هادی علیهم السلام

فضائل امام هادی علیهم السلام

مناقب امام حسین علیه السلام

فضائل پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم

مناقب اهل بیت علیهم السلام

فضائل امام حسین علیهم السلام

مناقب امام محمد باقر علیهم السلام

فضائل امام محمد باقر علیهم السلام

فضائل حضرت عباس علیهم السلام

فضائل حضرت فاطمه س

مناقب مسلم بن عقیل علیهم السلام

فضائل مسلم بن عقیل علیهم السلام

۲ مطلب در تیر ۱۳۹۶ ثبت شده است

بسم الله الرحمن الرحیم 


وجه الله


سیّد شرف الدین رحمه الله در کتاب «تأویل الآیات» از داود بن کثیر نقل مى ‏کند که گفت : به امام صادق علیه السلام عرض کردم : آیا مقصود از نماز ، زکات و حجّ در کتاب خداوند تبارک و تعالى شما هستید ؟ فرمود :


 نحن الصلاة فی کتاب اللَّه عزّوجلّ ونحن الزکاة، ونحن الصیام، ونحن الحجّ، ونحن البلد الحرام، ونحن کعبة اللَّه ونحن قبلة اللَّه، ونحن وجه اللَّه، قال اللَّه تعالى: «فَأیْنَما تُوَلُّوا فَثَمَّ وَجْهُ اللَّه»(61) ونحن الآیات ونحن البیّنات .


 اى داود ! مقصود از نماز ، زکات ، روزه ، حجّ ، مکّه ، کعبه و قبله در کتاب خداوند ما هستیم ، وجه خداوند یعنى آن جهتى که امتدادش بسوى خداست ما هستیم که فرموده است : «به هر کجا روى آورید آنجا وجه خداوند است» و مراد از آیات و بیّنات یعنى نشانه‏ ها و دلائل ما هستیم .(1)


 و مقصود از زشتى و بدى و ستم و شراب و قمار و آنچه به غیر خداوند براى پرستش برافراشته کنند ، و تیرهاى قمار و انواع بت‏ها که در جاهلیّت آنها را پرستش مى‏ کردند ، و مردار و خون و گوشت خوک در کتاب خداوند تبارک و تعالى دشمن ما است .


 اى داود ! همانا خداوند تبارک و تعالى ما را آفرید و آفرینش ما را نیکو ساخت و اکرام کرد و ما را بر دیگران برترى داد ، و امین و نگهدار و خزانه ‏دار خودش بر آنچه در آسمان و زمین است قرار داد ، و براى ما مخالفین و دشمنانى قرار داد .


 ما را در کتاب خودش نام برده و به نیکوترین نامها و محبوبترین آنها نزد خویش کنایه آورده است ، و نیز مخالفان و دشمنان ما را در کتابش نام برده ، و از نامهاى ایشان به آنچه نزد خودش و بندگان پرهیزکارش زشت و ناپسند است کنایه آورده است .


پی نوشت : 


1) براى قرآن بلکه براى هر آیه ‏اى از آن ، ظاهر و باطن است ؛ همان طور که امیر مؤمنان على علیه السلام فرموده است : «لیس من القرآن آیة الّا ولها ظهر وبطن» «از قرآن آیه ‏اى نیست مگر اینکه برایش ظاهرى و باطنى است» . و آنچه در این حدیث امام صادق علیه السلام بیان فرموده است از معانى باطن آن است .


منابع :


 تأویل الآیات: 19/1 ح2، بحار الأنوار : 303/24 ح 14، تفسیر برهان : 22/1 ح9.


بسم الله الرحمن الرحیم 


فضیلت گریه بر امام حسن علیهم السلام 


 از ابن عباس روایت شده که حضرت رسول اکرم (صلی الله علیه و آله و سلم) فرمود : که چون فرزندم حسن را به زهر شهید کنند ملائکه آسمانهای هفتگانه بر او گریه کنند و همه چیز بر او بگرید حتی مرغان هوا و ماهیان دریا و هرکه بر او بگرید دیده اش کور نشود روزی که دیده ها کور می شود ، و هرکه بر مصیبت او اندوهناک شود ، اندوهناک نشود دل او در روزی که دلها اندوهناک شوند ، و هرکه در بقیع او را زیارت کند قدمش بر صراط ثابت گردد در روزی که قدمها بر آن لرزان است. 


منابع :


 منتهی الآمال جلد 1 صفحه 283