فضائل اهل بیت علیهم السلام

روایات حاوی فضائل های بی شمار اهل بیت علیهم السلام

فضائل اهل بیت علیهم السلام

روایات حاوی فضائل های بی شمار اهل بیت علیهم السلام

مشخصات بلاگ
فضائل اهل بیت علیهم السلام

بسم الله الرحمن الرحیم

در این وبلاگ روایاتی حاوی فضائل بی شمار اهل بیت علیهم السلام گذاشته میشود ... تا بتوانیم اهل بیت علیهم السلام و جایگاهشان را بهتر بشناسیم و درک کنیم .

باشد تا رستگار شویم یاعلی مدد

طبقه بندی موضوعی
کلمات کلیدی

قطره ای از فضائل اهل بیت علیهم السلام

فضائل امیرالمومنین علیهم السلام

مناقب امیرالمومنین علیهم السلام

مناقب حضرت فاطمه سلام الله علیها

فضائل حضرت فاطمه سلام الله علیها

فضائل امام زمان (عج)

مناقب امام جواد علیهم السلام

فضائل امام جواد علیهم السلام

قطره ای از فضائل امام حسین علیهم السلام

مناقب امام حسن علیهم السلام

فضائل امام حسن علیهم السلام

مناقب امام زمان(عج)

مناقب امام رضا علیهم السلام

فضائل امام رضا علیهم السلام

مناقب امام کاظم علیهم السلام

فضائل امام کاظم علیهم السلام

فضائل امام صادق علیهم السلام

مناقب امام صادق علیهم السلام

مناقب امام هادی علیهم السلام

فضائل امام هادی علیهم السلام

مناقب امام حسین علیه السلام

فضائل پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم

مناقب اهل بیت علیهم السلام

فضائل امام حسین علیهم السلام

مناقب امام محمد باقر علیهم السلام

فضائل امام محمد باقر علیهم السلام

فضائل حضرت عباس علیهم السلام

فضائل حضرت فاطمه س

مناقب مسلم بن عقیل علیهم السلام

فضائل مسلم بن عقیل علیهم السلام

۳ مطلب در آذر ۱۳۹۵ ثبت شده است

 بسم الله الرحمن الرحیم


چه کسانی در حزب و گروه خداوند هستند ؟



علاّمه مجلسى رحمه الله در کتاب شریف «بحار الأنوار» از ابو هاشم نقل مى‏ کند که گفت : یکى از دوستان امام حسن عسکرى ‏علیه السلام ضمن نامه ‏اى از آن حضرت درخواست کرد که به او دعایى بیاموزد.

    امام علیه السلام در جواب او نوشت: خدا را با این دعا بخوان:

 «یا أَسْمَعَ السَّامِعینَ، وَیا أَبْصَرَ الْمُبْصِرینَ وَیا عِزَّ النَّاظِرینَ(در نسخه ‏اى «یا أنظر النّاظرین» نقل شده است .) وَیا أَسْرَعَ الْحاسِبینَ، وَیا أَرْحَمَ الرَّاحِمینَ، وَیا أَحْکَمَ الْحاکِمینَ صَلِّ عَلى مُحَمَّدٍ وَآلِ مُحَمَّدٍ، وَأَوْسِعْ لی فی رِزْقی، وَمُدَّ لی فی عُمْری، وَامْنُنْ عَلَیَّ بِرَحْمَتِکَ، وَاجْعَلْنی مِمَّنْ تَنْتَصِرُ بِهِ لِدینِکَ وَلاتَسْتَبْدِلْ بی غَیْری».

 «اى شنواتر از همه شنوندگان، و اى بیناتر از همه بینایان ، اى آنکه بیشتر از همه مراقبى و سریعتر از همه حساب مى‏کنى ، اى مهربانتر از همه مهربان‏ها.

 و اى کسى که در حکومت از همه قوى‏تر هستى بر محمّد و آل محمد علیهم السلام درود فرست و روزى مرا فراخ گردان، و بر عمر من بیفزا، و به رحمت خود بر من منّت بگذار، مرا از کسانى قرار بده که دین تو را یارى کند، و غیر از مرا جاى من قرار مده».

    ابو هاشم گوید: با خود گفتم : خدایا ! مرا از حزب و گروه خودت قرار بده.

 امام عسکرى علیه السلام رو کرد به من و فرمود: تو در حزب و گروه او هستى، زیرا به خدا ایمان دارى و به رسالت فرستاده او اقرار دارى، و به اولیاى او که از طرف او بر بندگان ولایت و سرپرستى دارند معرفت دارى، و از آنها پیروى مى ‏کنى، پس تو را مژده باد، و تو با این بشارت شادمان باش.


منابع :

کشف الغمّة: 421/2 سطر 6، بحار الأنوار : 298/50 ضمن ح 72، مناقب ابن شهراشوب: 439/4 ، إعلام الورى: 374.



بسم الله الرحمن الرحیم


امام رضا علیهم السلام و طشت طلا


 و نیز در همان کتاب از علىّ بن محمّد کاشانى نقل کرده است که گفت : بعضى از دوستانم به من خبر داد که مال قابل توجّهى را براى حضرت رضا علیه السلام بردم ولى آن حضرت به آن خشنود نگردید و اظهار شادمانى نکرد ، من بخاطر این جهت اندوهناک شدم و با خود گفتم : این همه مال و ثروت را براى او آورده ‏ام و او هیچگونه اظهار خشنودى نکرد .


    آنگاه امام علیه السلام فرمود : اى غلام ! طشت و آبى حاضر کن ، خودش روى صندلى نشست و به غلام اشاره فرمود که آب بریز ، آب که روى دست مبارک او مى‏ریخت به صورت طلا از میان انگشتان او سرازیر مى‏شد ، سپس رو کرد به من و فرمود : من کان هکذا لایبالی بالّذی حمل إلیه.


 کسى که چنین موقعیّتى دارد و اینگونه توانائى دارد به آنچه نزد او بیاورند توجّهى ندارد .


منابع :

کشف الغمّة: 303/2 ، بحار الأنوار : 63/49 ضمن ح 80 ، الکافى : 491/1 ح 10، الوافى : 818/3 ح 8 ، مناقب ابن شهراشوب : 348/4 ، إثبات الهداة : 252/3 ح 20 به نقل از کافى و کشف الغمّه .


بسم الله الرحمن الرحیم


امام مبین 


در همان کتاب از ابن عبّاس روایت مى ‏کند که گفت: چون آیه شریفه «وَکُلُّ شَیْ‏ء أحْصَیْناهُ فی إمام ‏مُبین»(سوره یس ، آیه 12) »هر چیزى را در امام مبین جمع کرده و شمارش نمودیم»، نازل شد، آن دو نفر(  یعنى ابوبکر و عمر که به خاطر تقیّه در بسیارى از احادیث تصریح به اسامى آنها نشده و به طور کنایه ذکر گردیده است ) برخاستند و عرض ‏کردند: اى رسول خدا ؛ مقصود از امام مبین چیست ؟ آیا تورات است ؟ حضرت فرمود: نه، عرض کردند: آیا انجیل است ؟ فرمود: نه، عرض کردند: پس حتماً قرآن است. فرمود: نه، در این هنگام امیرالمؤمنین علیه السلام وارد شد، پیغمبر اکرم صلى الله علیه وآله وسلم اشاره به آن حضرت کرد و فرمود:


هو هذا الّذی أحصى اللَّه فیه علم کلّ شی‏ء، وإنّ السعید کلّ السعید من أحبّ علیّاً علیه السلام فی حیاته وبعد وفاته، والشقیّ کلّ الشقی من أبغض هذا فی حیاته وبعد وفاته.


او امام مبین است که خدا علم هر چیز را در او فراهم آورده است، و همانا خوشبخت و سعادتمند به تمام معنا کسى است که‏ على علیه السلام را در دوران زندگى و پس از مرگ دوست داشته باشد، و گمراه و بدبخت به تمام معنا کسى است که با على علیه السلام دردوران زندگى و پس از مرگ خود دشمنى کند.


منبع :


 مشارق الأنوار: 55.