فضائل اهل بیت علیهم السلام

روایات حاوی فضائل های بی شمار اهل بیت علیهم السلام

فضائل اهل بیت علیهم السلام

روایات حاوی فضائل های بی شمار اهل بیت علیهم السلام

مشخصات بلاگ
فضائل اهل بیت علیهم السلام

بسم الله الرحمن الرحیم

در این وبلاگ روایاتی حاوی فضائل بی شمار اهل بیت علیهم السلام گذاشته میشود ... تا بتوانیم اهل بیت علیهم السلام و جایگاهشان را بهتر بشناسیم و درک کنیم .

باشد تا رستگار شویم یاعلی مدد

طبقه بندی موضوعی
کلمات کلیدی

قطره ای از فضائل اهل بیت علیهم السلام

فضائل امیرالمومنین علیهم السلام

مناقب امیرالمومنین علیهم السلام

مناقب حضرت فاطمه سلام الله علیها

فضائل حضرت فاطمه سلام الله علیها

فضائل امام زمان (عج)

مناقب امام جواد علیهم السلام

فضائل امام جواد علیهم السلام

قطره ای از فضائل امام حسین علیهم السلام

مناقب امام حسن علیهم السلام

فضائل امام حسن علیهم السلام

مناقب امام زمان(عج)

مناقب امام رضا علیهم السلام

فضائل امام رضا علیهم السلام

مناقب امام کاظم علیهم السلام

فضائل امام کاظم علیهم السلام

فضائل امام صادق علیهم السلام

مناقب امام صادق علیهم السلام

مناقب امام هادی علیهم السلام

فضائل امام هادی علیهم السلام

مناقب امام حسین علیه السلام

فضائل پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم

مناقب اهل بیت علیهم السلام

فضائل امام حسین علیهم السلام

مناقب امام محمد باقر علیهم السلام

فضائل امام محمد باقر علیهم السلام

فضائل حضرت عباس علیهم السلام

فضائل حضرت فاطمه س

مناقب مسلم بن عقیل علیهم السلام

فضائل مسلم بن عقیل علیهم السلام

۸ مطلب در شهریور ۱۳۹۵ ثبت شده است

بسم الله الرحمن الرحیم


قرب خداوند جز با تقرب به  امیرالمومنین علیه السلام حاصل نمیشود



 شیخ صدوق قدس سره از امام صادق علیه افضل الصلاة والسلام و آن حضرت از امیرالمؤمنین علیه السلام نقل‏ کرده است که فرمود:


أنا علم اللَّه، وأنا قلب اللَّه الواعی، ولسان اللَّه الناطق، وعین اللَّه الناظرة، وأنا جنب اللَّه وأنا ید اللَّه.


من مظهر و نمایش دهنده علم خداوندم، و قلب خدا هستم که اسرار و علوم خود را در آن نگهداشته است، لسان گویاى‏ پروردگار و چشم بیناى او هستم، و من جنب اللّهم یعنى جانب او هستم که تمام خلق امر شده اند به آن جانب توجّه کنند، وقرب خداوند جز با تقرّب به من براى کسى حاصل نشود، و من دست تواناى حق تعالى مى‏ باشم.


منابع:


 التوحید: 164 ح 1 و در ذیل آن شرحى براى حدیث ذکر شده است، بحار الأنوار: 198/24 ح 25.


بسم الله الرحمن الرحیم


مهریّه حضرت فاطمه سلام الله علیها



 مقدار مهریّه حضرت فاطمه‏ علیها السلام: ابوذر گوید:


   رسول خدا صلى الله علیه وآله وسلم فرمود:


فرشتگان از خداوند درخواست نموده و گفتند: خداى ما! و سرور ما! ما را آگاه کن که مهریه فاطمه‏ علیها السلام چه مقدار بوده؟ تا بدانیم و بر ما روشن شودکه او  بهترین آفریده، نزد توست.


خداوند متعال وحى فرمود: ملائکتی وسکّان سماواتی، اُشهدکم أنّ ‏مهر فاطمة بنت محمّد صلى الله علیه وآله وسلم نصف الدنیا.


فرشتگان من و ساکنان آسمانهایم! شما را گواه مى‏ گیرم که مهریّه فاطمه، دختر محمّد صلى الله علیه وآله وسلم  نصف دنیاست.


منابع :


 دلائل الامامه: 91 ح 25، نوادر المعجزات: 90 ح9.


 بسم الله الرحمن الرحیم


شهادت عصا به امامت حضرت جواد علیهم السلام


 کلینى ‏رحمه الله در کتاب «کافى» بابى تحت عنوان «آنچه به سبب آن ادّعاى حقّ و باطل از یکدیگر جدا مى‏ گردد» تشکیل داده و در آنجا از محمّد بن ابى العلاء نقل کرده است که گفت:


    از یحیى بن اکثم قاضى سامراء - بعد از آنکه او را بسیار امتحان نمودم و با او مناظره و گفتگو و مراسله داشتم و از علوم آل محّمد علیهم السلام سؤال کردم - شنیدم که گفت: روزى وارد مسجد رسول خدا صلى الله علیه وآله وسلم شدم تا قبر مبارک او را طواف کنم، حضرت جواد علیه السلام را دیدم که در آنجا طواف مى ‏کند، درباره مسائلى که در نظر داشتم با آن حضرت گفتگو کردم و او همه را جواب فرمود . به ایشان عرض کردم: مى‏ خواهم سؤالى از شما بپرسم ولى بخدا قسم خجالت مى‏ کشم.


 امام علیه السلام فرمود: من از آن سؤال به تو خبر مى‏ دهم قبل از آنکه بپرسى، مى‏ خواهى از امام سؤال کنى که کیست؟


 عرض کردم: بخدا قسم سؤال مورد نظرم همان است.


 فرمود: من امام هستم، عرض کردم نشانه‏ اى مى‏ خواهم تا یقین کنم.


 آن حضرت در دست خود عصایى داشت، وقتى من چنین گفتم فوراً آن عصا شروع به صحبت کرد و گفت:


 إنّ مولای امام هذا الزمان وهو الحجّة.


 به راستى مولا و صاحب من امام این زمان است و او حجت پروردگار است .


منابع :


الکافى: 353/1 ح9، مناقب ابن شهراشوب: 393/4، بحار الأنوار : 68/50 ح 46.


بسم الله الرحمن الرحیم


أنا مُحَمَّدِ بْن عَلیُّ الْرِضا علیهم السلام



 برسى ‏رحمه الله در کتاب «مشارق» مى‏ گوید: روایت شده است : حضرت جواد علیه السلام بعد از شهادت پدرش به مسجد رسول خدا صلى الله علیه وآله وسلم آمد ، در حالى که در سنین کودکى بود ، به طرف منبر به راه افتاد و یک پلّه بالا رفت و سپس شروع به سخنرانى نمود و فرمود :


 أنا محمّد بن علیّ الرضا ، أنا الجواد، أنا العالم بأنساب الناس فی الأصلاب أنا أعلم بسرائرکم وظواهرکم وما أنتم صائرون إلیه، علم منحنا به من قبل خلق الخلق أجمعین وبعد فناء السماوات والأرضین.


 من محمّد فرزند على بن موسى الرضا علیهما السلام هستم و لقبم جواد است، من به نسب‏هاى مردم وقتى در صلب پدران خود هستند آگاهم، من از امور باطنى و ظاهرى و آینده شما باخبرم، و این دانش ، اکتسابى نیست بلکه قبل از آفرینش خلائق و پدید آمدن هستى به ما بخشیده شده و تا از بین رفتن آسمان‏ها و زمین آن را دارا مى ‏باشیم .


 و اگر غلبه اهل باطل و دولت گمراهان و به شک افتادن اهل شک نبود هر آینه کلامى مى‏ گفتم که اولین و آخرین به شگفت مى ‏آمدند.


 سپس دست مبارک خود را بر دهان نهاد و فرمود:


 یا محمّد، اصمت کما صمت آباؤک من قبل .


  سکوت کن همان طور که پدرانت پیش از تو سکوت کردند.


منابع :


مشارق الأنوار : 98 ، بحار الأنوار : 108/50 ح 27 ، دلائل الإمامة: 385 با کمى اختلاف .


بسم الله الرحمن الرحیم


زیارت قبر امام رضا علیهم السلام و برطرف شدن غم و غصه 



 حاکم خراسان صاحب کتاب «المقتفى» گفته است: در مشهد حضرت رضا علیه السلام خوابیده بودم در عالم خواب دیدم فرشته ‏اى که لباس سبزى پوشیده بود از آسمان فرود آمد و بر دیوار قبر شریف آن حضرت دو بیت شعر نوشت که آن را حفظ کردم وآن دو بیت این است:


 من سرّه أن یرى قبراً برؤیته


 یفرّج اللَّه عمّن زاره کربه


 فلیأت ذا القبر إنّ اللَّه أسکنه


 سلالة من رسول‏اللَّه منتجبة(27)


 هر کس دوست دارد قبرى را ببیند که با دیدن آن ، خداوند از زائرش غم و غصّه را برطرف مى ‏کند .


 باید کنار این قبر مبارک آید که خداوند فرزندى از رسول برگزیده خود را در آن ساکن نموده است .


منابع :


دار السلام: 37/2، بحار الأنوار : 337/49 ح 17. و در ص 328 ح 4 از «عیون اخبار الرضا علیه السلام» قصّه مردى از اهل مصر را نقل مى ‏کند که به قصد زیارت حضرت رضا علیه السلام روانه طوس مى‏ شود - تا آنجا که مى‏ گوید : - سر خود را بر روى زانو نهاده بود تا استراحت کند ، هنگامى که سر برداشت مشاهده کرد که در دیوار مقابل خود این دو بیت نوشته شده است . (شیخ حرّ عاملى رحمه الله نیز آن را در کتاب إثبات الهداة: 286/3 ح 107 از عیون اخبار الرضا علیه السلام نقل کرده است).


    حاج شیخ على اکبر مروج الاسلام رحمه الله در کتاب «کرامات رضویّه ج 1 ص 266» قصه جالب دیگرى براى این دو بیت از شیخ صدوق رحمه الله و در ص 269 قصّه جالبى براى دو بیت دیگر که خیلى مشابه این قصه است نقل کرده است، به آنجا مراجعه شود .


بسم الله الرحمن الرحیم


مقصود قد قامت الصلاة



 علاّمه مجلسى‏ رحمه الله در کتاب «بحار الأنوار» به نقل از خطّ شهید قدس سره از امام صادق‏ علیه السلام روایت نموده است که فرمود: مقصود از «قد قامت الصلاة» «نماز برپا گردید» قیام قائم ‏علیه السلام است.


منابع :


 بحار الأنوار : 149/51.


    یعنى : با قیام آن حضرت نماز به معناى صحیح آن برپا مى‏ گردد، و شاید منظور این باشد که وقت قیام و برخاستن به یاد قیام پرشکوه آن حضرت باشیم و آرزوى شرکت کردن در نمازى را که به امامت آن بزرگوار برپا مى‏ گردد داشته باشیم، و براى رسیدن به آن دوران باعظمت قبل از شروع نماز خود دعا کنیم .



بسم الله الرحمن الرحیم


ان الحسین علیه السلام مصباح الهدی و سفینة النجاة



شیخ صدوق رحمه الله در کتاب «عیون اخبار الرضا علیه السلام» از امام حسین علیه السلام نقل کرده است که فرمود :


 خدمت رسول خدا صلى الله علیه وآله وسلم رسیدم و نزد آن حضرت ابىّ بن کعب بود ، رسول خدا صلى الله علیه وآله وسلم به من فرمود : مرحباً بک یا أبا عبداللَّه، یا زین السماوات والأرضین .


 خوش آمدى اى ابا عبداللَّه ! اى زینت بخش آسمانها و زمین .


 ابىّ بن کعب عرض کرد : اى رسول خدا ! چگونه ممکن است کسى غیر از شما زینت ‏بخش آسمانها و زمین باشد ؟ فرمود :


 یا اُبیّ، والّذی بعثنی بالحقّ نبیّاً إنّ الحسین بن علیّ‏علیهما السلام فی السماء أکبر منه فی الأرض، وإنّه لمکتوبٌ عن یمین عرش اللَّه: «حسین مصباح هدى و سفینة نجاة» .


 اى اُبى ! سوگند به آن کسى که مرا به رسالت برانگیخت ، حسین بن على علیهما السلام در آسمان جلوه بیشترى دارد و از عظمت والاترى برخوردار است ، و اهل آسمان او را بهتر از اهل زمین مى‏ شناسند و احترام مى‏ گذارند ، و در طرف راست عرش الهى نوشته شده است : «حسین علیه السلام چراغ هدایت و کشتى نجات است» .


منابع :


 عیون اخبار الرضاعلیه السلام: 59/1 ح 29، بحار الأنوار : 184/94 ح1، وج : 204/36 ح 8 به نقل از کمال الدین: 264/1 ح 11، اعلام الورى: 400، مدینة المعاجز: 51/4 ح 133، منتخب: 197 و در آن عبارت آخر حدیث اینگونه است : «إنّ الحسین مصباح الهدى وسفینة النجاة».


بسم الله الرحمن الرحیم


 نور ائمه اطهار علیه السلام قبل از آفرینش مخلوقات



ابن بابویه رحمه الله از ابو حمزه نقل کرده است که گفت: از امام سجّاد علیه السلام‏ شنیدم که فرمود:


إنّ اللَّه تبارک وتعالى خلق محمّداً صلى الله علیه وآله وسلم وعلیّاً علیه السلام والأئمّة الأحد عشر علیهم السلام من ‏نور عظمته أرواحاً فی ضیاء نوره، یعبدونه قبل خلق الخلق، یسبّحون اللَّه ‏عزّوجلّ ویقدّسونه، وهم الأئمّة الهادیة من آل محمّد علیهم السلام.


خداوند تبارک و تعالى حضرت محمّد صلى الله علیه وآله وسلم و على علیه السلام و یازده امام بعد از آن حضرت‏ را از نور عظمت خود آفرید در حالى که ارواح بودند، و در پرتو نور پروردگار قبل ازآفرینش مخلوقات او را عبادت مى‏ کردند، تسبیح خدا و تقدیس او مى ‏نمودند و آنها هستند که پیشوایان هدایت کننده از آل محمّد علیهم السلام هستند.


منابع :


کمال الدین: 318 ح 1، بحار الأنوار: 23/15 ح 39 و 15/25 ح 28.